آموزش نیم کلاچ (کلاچ درگیر + نکات مهم نیم کلاچ)

نیم کلاچ یا نیم کلاچ تکنیکی است که در رانندگی خودروهای دنده‌ ای بسیار کاربرد دارد. این تکنیک به ویژه در شرایط ترافیکی سربالایی‌ ها و هنگام شروع حرکت خودرو از حالت ساکن مورد استفاده قرار میگیرد.

آموزش نیم کلاچ (کلاچ درگیر + نکات مهم نیم کلاچ)

نیم کلاچ یا نیم کلاچ تکنیکی است که در رانندگی خودروهای دنده‌ ای بسیار کاربرد دارد. این تکنیک به ویژه در شرایط ترافیکی سربالایی‌ ها و هنگام شروع حرکت خودرو از حالت ساکن مورد استفاده قرار میگیرد.

دوشنبه، ۹ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۲:۳۸

چگونگی انجام نیم کلاچ
پا بر روی پدال ترمز است و کلاچ خودرو کاملا فشار داده می شود دسته دنده در دنده ۱ قرار دارد پاشنه پای چپ به کف خودرو چسبیده و با بخش پنجه یا سینه پا کلاچ به آرامی بالا می‌ آید.

تا زمانی که احساس می شود صدای موتور خودرو تغییر کرده و لرزشی ایجاد شده است (این نقطه را نقطه لرزش میگویند) کلاج در این نقطه نگه داشته می شود و نباید بیشتر بالا برود. اگر کلاچ را بیش از این بالا بیاورید خودرو خاموش میشود.

در این مرحله کلاچ خودرو در حال کار است و ترمز موقت برای چند لحظه فعال میشود سپس با سرعت مناسب پا از روی ترمز برداشته می شود و گاز داده میشود.

در مرحله دوم کلاچ باید به اندازه ۲ تا ۳ میلی‌ متر بالاتر برود تا به نقطه حرکت کلاچ خودرو برسد. در این نقطه کلاچ برای چند ثانیه نگه داشته میشود تا حرکت خودرو کامل شود سپس کلاج رها می شود.

همزمان با رها کردن کلاچ، باید پدال گاز را فشار داد تا خودرو حرکت کند. اگر پس از نیم کلاچ کلاچ به طور ناگهانی رها شود خودرو خاموش خواهد شد.
 
چه مواقعی باید نیم کلاچ بگیریم؟
همانطور که بیان شد نیم کلاچ زمانی رخ میدهد که خودروی شما بین دو حالت خلاصی و شروع به حرکت قرار می گیرد.

به عبارت دیگر، شما کلاچ را تا نیمه فشار داده اید و اگر آن را بیشتر فشار دهید خودرو خلاص می شود و اگر آن را کمی آزاد کنید ماشین شروع به حرکت می کند.

این حالت در رانندگی کاربردهای بسیاری دارد و به شما این امکان را می دهد که بدون استفاده از ترمز بر خودروی خود کنترل داشته باشید.

به همین دلیل تسلط بر کلاچ و نیم کلاچ چه در کلاسهای آموزش رانندگی و چه توسط رانندگان با تجربه بسیار تأکید میشود. در ادامه برخی از مهمترین شرایط و زمان‌ هایی که باید از نیم کلاچ استفاده کنید را توضیح خواهیم داد.

همچنین نحوه استفاده صحیح از این تکنیک را آموزش خواهیم داد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.
 
نیم کلاچ در هنگام شروع به حرکت:
از موارد رایج استفاده از نیم کلاچ زمانی است که شما قصد دارید خودرو را راه‌ اندازی کنید و حرکت آن را شروع کنید. این مسئله به ویژه برای افرادی که تازه در حال یادگیری رانندگی هستند بسیار مهم است.

ممکن است شما تاکنون دیده باشید که یک فرد قصد دارد خودرو را به حرکت درآورد اما خودرو به طور ناگهانی خاموش میشود. یا اینکه افراد تازه کار قبل از اینکه خودرو را به حرکت درآورند، چندین بار خودرو را خاموش و دوباره روشن میکنند.

این موارد دقیقاً نشان‌ دهنده عدم تسلط بر اجرای نیم کلاچ است تعداد زیادی از افرادی که در آزمون رانندگی شرکت میکنند در واقع به دلیل عدم تسلط بر این موضوع و خاموش شدن خودرو رد می شوند.

اما این کار دارای یک فرآیند و روش خاص است که در ادامه روش صحیح آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

زمانی که تمام نکات لازم برای شروع به حرکت را رعایت کرده اید باید کلاچ را تا انتها فشار دهید و خودرو را در دنده اول قرار دهید. سپس به آرامی پای خود را از روی کلاچ بردارید تا جایی که با استفاده از صدای موتور و قدرتی که در آن برای حرکت ایجاد میشود، متوجه رسیدن به نقطه مناسب شوید.

باید این کار را به آرامی انجام دهید و زمانی که احساس کردید خودرو میخواهد حرکت کند، همین طور که کلاچ را با سرعتی کم رها میکنید پای دیگر را بر روی گاز قرار دهید.

در واقع این عملکرد شما باید مانند یک ترازو دو کفه باشد و هر چه پدال کلاچ بالا میرود، پدال گاز به آرامی به سمت پایین میرود.

به این ترتیب به راحتی می‌توانید بدون خاموش شدن خودرو آن را به حرکت درآورید. البته انجام دادن آرام و تدریجی نیم کلاچ و گاز را فراموش نکنید زیرا دلیل اصلی خاموش شدن خودرو آزاد کردن ناگهانی و سریع کلاچ است.

نیم کلاچ در دور زدن
یکی از مواردی که استفاده از نیم کلاچ در آن بسیار رایج است هنگام دور زدن به صورت ساده یا با دو فرمان است.

البته این موضوع برای هر دور زدنی استفاده نمی شود بلکه برای مکانهایی که فضای محدودی دارند یا تردد خودروهای دیگر زیاد است بیشتر کاربرد دارد.

زیرا در مکانهایی که فضای کافی وجود دارد، میتوان بدون نیاز به نیم کلاچ و با استفاده از دنده یک و حتی بالاتر دور زد.

اما در مکانهایی با فضای کم که دوربرگردانها از جمله متداول‌ ترین آنها هستند، برای دور زدن حتما باید از نیم کلاچ استفاده کرد.

در این موارد معمولاً خودرو در دنده یک قرار دارد و شما باید هم کلاچ و هم گاز را کنترل کنید. به آرامی با نیم کلاچ پیش می‌روید و به محض ایجاد شرایط مناسب گاز را بیشتر میدهید و دور را تکمیل میکنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...